2017-12-11

Begynnelse av Dan Brown



Robert Langdon befinner sig i Barcelona. Han är där för att lyssna på ett framförande av en före detta student och numera god vän. Vännen Kirsch säger sig ha kommit fram till en upptäckt som för all framtid kommer att ändra människans framtid. Men innan Kirsch har hunnit avslöja vad han kommit fram till så blir han skjuten och Langdon kastas in i en katt och råtta lek för att försöka ta reda på vad upptäckten kunde bestå av. Till sin hjälp har han Ambra, en kvinna som är väldigt känd i Barcelona för tillfället.

Begynnelse

Som vanligt när man öppnar en Dan Brown bok så gäller det att spänna fast säkerhetsbältet och göra sig beredd på en fartfylld läsupplevelse. Det är full fart från början tillslut och man hinner absolut inte ha tråkigt på resan. Däremot känner jag att den här boken i mångt och mycket är en sämre upprepning av Änglar och Demoner som är min favoritbok av författaren. Det är nämligen precis samma element som är med i den här boken som i framför allt Änglar och Demoner men även DaVinci koden. Det är en stor hemlighet som någon, förmodligen kyrkan, vill skydda till varje pris från att den ska läcka ut. Vi förflyttas från plats till plats i en jakt på ledtrådar för att hitta sanningen. Sen finns det alltid en vacker kvinna med på färden.  Att man får följa med på en resa i arkitektur, konst och historia är också en likhet. Det i sig är inget negativt och är det något Brown verkligen lyckas med så är det att väcka min reslust. Jag sitter hela tiden med telefonen precis bredvid mig så jag ska kunna googla på konstverk och byggnader för att få ytterligare en förståelse för läsningen och det gör givetvis att jag själv vill se och uppleva alla platser och fantastiska ting.

Så tyvärr blir det här lite av en besvikelse för min del. Jag har läst det förrut och då mycket bättre. Kanske är det dags för Brown att hitta ett nytt koncept att skriva om. Men jag vill absolut ha fler böcker av honom för han kan verkligen berätta en historia.

Begynnelse får 3-/5 i betyg av mig.

Tack Albert Bonnier förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte att storyn var riktigt hyfsad, men absolut den svagaste i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog sämre om tredje boken tror jag. Den gjorde inget som helst intryck på mig.

      Radera
  2. Det är ju lite trist, men det är väl lite det som är grejen med böckerna om Langdon. Man vet precis vad man får för det är exakt samma historia, bara miljön och själva gåtan är utbytta. Jag hoppas ändå få denna i julklapp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vet man lite vad man ska förvänta sig när man öppnar en Brown bok men det blev ändå lite för mycket likheter för min del den här gången. Trots det lär jag läsa nästa bok av författaren om det blir en sådan. Det går ju inte att låta bli.

      Radera