2018-01-18

Den sista vilan av Mats Ahlstedt



Ett flertal unga kvinnor hittas mördade. De är strypta av en fiskelina och alla har sitt telefonnummer tatuerat på armen. När Fatima och hennes kollegor börjar nysta i det hela visar det sig att alla är prostituerade och att det verkar som om det finns en koppling till en satanistisk kult. Samtidigt försvinner en pojke från Fatimas dotters klass och kanske finns det kopplingar mellan de olika fallen.

Den sista vilan

Jag har tidigare läst böcker av Mats Ahlstedt och dessa har jag gillat, däremot har jag inte läst någon bok i just den här serien innan. Men när boken kom hem som recensionsexemplar och det var så många böcker före i serien så valde jag att läsa den här ändå. Och helt ärligt så fungerar det faktiskt ur just den synvinklen. Men sen är det inte sådär mycket mer som fungerar för min del. Boken är för enkel, allt passar ihop för bra och jag blir aldrig överraskad när jag läser vilket jag gärna vill bli när jag läser en deckare. Jag kan inte förstå hur så många bitar av Fatimas personliga liv helt plötsligt kan bilda ett pussel som föreställer något helt annat. Och samtidigt är det som jag skrev för enkelt. Alla bitar bara trillar ner i knät på poliserna och det känns inte som om det är vidare mycket polisarbete bakom egentligen. 
Så tyvärr är den här boken inte en av Mats Ahlstedts bästa. Det är synd för jag har som sagt gillat vad jag läst tidigare och kanske kan jag gilla i framtiden igen.

Den sista vilan får 2/5 i betyg av mig.

Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

1 kommentar:

  1. Gillade också en annan jag läst av honom bättre än den här.

    SvaraRadera