2018-01-24

Visselblåsaren av John Grisham



Lacy Stoltz arbetar som utredare på justitienämnden i Florida där hennes uppgift är att se till så domarkåren sköter sitt jobb. Men så en dag får hon in en anmälan om en domare som under längre tid har tagit mutor från ett brottsyndikat. När hon och hennes kollega börjar rota i anklagelserna blir de utsatta för en frontalkrock när de ska möta ett vittne och då får de verkligen veta att de är ute på djupt vatten.


Visselblåsaren

Ska jag vara helt ärlig kan jag inte sätta fingret på vad jag tycker om den här boken. Bitvis är den ganska så långsam och nästan lite tråkig men så blixtrar den till och blir riktigt spännande.
Som vanligt med en Grisham-bok så får man en god inblick i hur det amerikanska rättssystemet fungerar och det är ju många gånger det jag gillar allra mest i hans böcker. Den här boken är inget undantag. Vi rör oss här i lagens gråzoner och korruption är ett genomgående tema i hela boken.
Karaktärerna har jag också lite svårt för, de är inte av det slaget som man hejar på. Visst är Lacy sympatisk men av någon anledning klickar jag inte riktigt med henne. Det kan ha att göra med att under perioden som jag läste boken hade min dotter en period av "vill-verkligen-inte-sova-själv" så in läsning blev väldigt hackig och jag fick aldrig möjlighet att verkligen sjunka in i handlingen. Oavsett vad det beror på så är jag glad att jag har läst boken och den fick i alla fall upp mitt intresse för vissa delar av det amerikanska systemet som jag gärna skulle vilja fördjupa mig lite extra i och som jag fann väldigt intressant.

Visselblåsaren får 3/5 i betyg av mig.

Tack Albert Bonniers förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar