2018-03-21

Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro



Hur blir man egentligen en riktigt bra butler. Hur lär man sig besitta den värdighet som krävs. Den frågan ställer sig butlern Stevens när han ger sig ut på en bilresa genom England för att finna en gammal vän och kollega. Tiden är ny och de krav som ställdes på ett stort hushåll försvinner mer och mer och därför förändras också förväntningarna.

Återstoden av dagen (inbunden)

Oj så mycket jag tyckte om den här boken och extra bra skulle jag vilja säga att den blev på grund av Reine Brynofssons fantastiska uppläsning. Han läser den med precis den värdighet som jag föreställer mig Stevens ha. Boken är stillsam och vacker och speglar en tid som på många sätt fascinerar mig. Det går inte att låta bli att jämföra med tv-serien Downton Abbey och jag förflyttas gärna in i alla de funderingar kring hushållet som Stevens vecklar in sig själv i. Jag ser också en människas ofullkomlighet att våga tycka och känna något själv och kärleken finns där i bakgrunden och vad den hade kunnat få bli om den där värdigheten inte hade varit det absolut viktigaste.
Det finns helt klart en hel del att fundera kring medans man lyssnar, om samhällsklasser, kärlek, rätt och fel, människans egna vilja, tystnadsplikt och värderingar. Men så kan man bara ta och njuta en stund av språket och av tidsandan.
Så bra och nu måste jag bara se till att se filmen.

Återstoden av dagen får 5/5 i betyg av mig.

Tack Bonnierpocket för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoulet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar