2018-04-02

Actually-serien av Ali McNamara

Att läsa ikapp i serier har verkligen varit min grej det här året. Under februari och mars har jag avslutat några stycken, bland annat Actually-serien av Ali McNamara. Det är de två sista böckerna jag har läst From Notting Hill to New York...actually och From Notting Hill With Four Weddings...actually.



Som en kort sammanfattning av serien så handlar den om Scarlett som i hela sitt liv har valt att fantisera sin in i filmernas värld. Filmer är det bästa hon vet och i första boken tar det henne till Notting Hill där hon är husvakt och där träffar hon sin nya bästa vän Oscar men också sin stora kärlek Sean.

Bildresultat för from notting hill to new yorkBildresultat för from notting hill with four weddings

I New York boken åker hon föga förvånande till New York och det tillsammans med Oscar. De ska göra stan, shoppa och givetvis titta på en och annan sevärdhet med koppling till film. Men Scarlett har också en brosch med sig som hon är väldigt intresserad av, som kan ha en anknytning till hennes fars historia. Den gör att hon träffar nya vänner och får helt andra perspektiv på sin vardag.

Ja, vad sista boken With Four Weddings handlar om är ju ganska solklart. Utan att egentligen spoila något så kan jag ju säga att här planeras det bröllop. Men Scarlett upptäcker att det är inte helt lätt att göra när man har livet fullt med megastjärnor, ett hektiskt jobb och en bestman som inte vara så där jätte bäst utan snarare lite creepy.

Alla tre böckerna är riktigt roliga och det är väl den största anledningen till jag har valt att läsa dem, det och framsidorna som är precis i min smak och för att jag är så ytlig ibland. Böckerna är fullproppade med härliga karaktärer och det går inte att låta bli att tycka om dem. Oscar är helt klart min favorit och är helt klart den som lockar fram de flesta gapskratten. Scarlett tycker jag kanske dämpas lite i tredje boken vilket är synd och därför blir den också den svagaste i serien, utan att vara dålig.

Så vill ni ha något lättsamt, med mycket värme och humor så tycker jag att ni ska ta och läsa den här serien. Den är väl värd att ägna några timmar åt.

Både From Notting Hill to New York... actually och From Notting Hill With Four Weddings... actually får 4/5 i betyg av mig.

Böckerna finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar