2018-04-19

Den lilla tygkaninen av Margery Williams



Den lilla tygkaninen blir ganska så snabbt efter att han kommit i pojkens närvaro bortglömd bland alla leksaker i leksaksskåpet. Men så en dag får han fungera för substitut för en försvunnen nalle och från den stunden vill pojken alltid ha tygkaninen i sin säng.

Den lilla tygkaninen


När det är dags att sova så går Elin och rotar fram just den här boken ur högen på nattygsbordet och så ska vi läsa den medans vällingen dricks. Och det är inte bara hos Elin boken har blivit en favorit, jag är också barnsligt förtjust i denna lilla stillsamma och varma historia. Färgerna och illustrationerna i boken får en att verkligen vilja krypa ner under täcket och bara njuta en stund (eller förhoppningsvis hela natten om man är en Elin). Allting med boken är stillsamt, inget otäckt händer utan vår lilla tygkanin tar allt med ro även när han råkar bli lämnad ute i mörkret.
Sen måste ju anledningen till varför jag köpte boken från början nämnas. Detta är nämligen en liten klassiker från 1922 som jag verkligen hade missat om det inte varit för Vänner. Alltså serien. Är ni lika inbitna Vänner-fan som jag är så kanske ni minns att Chandler köper en förstautgåva av boken i födelsedagspresent till Joeys flickvän som han är hemligt kär i. Det är just den här boken - The Velveteen Rabbit.

Så jag tycker absolut att ni ska försöka spana in den här boken. För det är en riktigt högpoängare även om jag sällan betygsätter barnböcker.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar