2018-04-18

Det flammande korset av Diana Gabaldon

Detta är del fem i serien Outlander och recensionen innehåller med stor sannolikhet spoilers från tidigare delar.



Jamie och Claire har slagit sig till ro i North Carolina med sin stora familj och deras bosättning fortsätter att växa. Samtidigt hotar oroligheter när nybyggarna inte är helt nöjda med de villkor de tvingas leva under och uppror hotar. Claire vet ju att även krig hotar om några år men hoppas att de ska slippa hamna mitt i ytterligare ett krig.


Så var jag tillbaka i den historiska värld som Diana Gabaldon har valt att berätta för oss, om tidsresor och magi men allra mest kärlek och gemenskap. Jag har ju älskat tidigare delar så det var med stor glädje jag äntligen kunde ge mig i kast med den här. Tyvärr kan jag konstatera att det nog var lite för länge sedan jag läste del 4, säkert två år sedan och jag har glömt en hel del av sidohandlingen och framför allt har jag glömt väldigt många namn på alla de karaktärer som finns med i bakgrunden. Det och kombinationen med en bok som faktiskt är en aningens för lång (1300 sidor) gör att det här inte blir den bästa boken jag har läst av henne. Faktum är att den hade tjänat på att kortas ner säkert 300 sidor - alltså en hel bok.
Trots det så gillar jag ju att få fortsätta och läsa om några av mina absoluta favoritkaraktärer. Jamie är ju helt enkelt Jamie, det går inte att komma ifrån, även om jag fortfarande hade haft honom i 20-års ålderna. Det känns lite mera tilltalande.
Så kommer jag att fortsätta läsa i serien - självklart, det är fortfarande en av mina absoluta favoritserier. Hoppas jag på lite mera action i kommande delar - ja det gör jag. Kommer jag vänta lika länge på att läsa nästa del - det hoppas jag verkligen inte. Nu ska jag bara se till att kolla ikapp på tv-serien också.

Det flammande korset får 4-/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar