2018-05-03

Nevermoor, Morrigan Crows magiska förbannelse av Jessica Townsend



Morrigan Crown har hela sitt liv vetat att hon varit ett förbannat barn och som sådant ska hon dö när tidsåldern är slut, det vill säga på hennes 12 födelsedag. Men när hon ska fylla 11 verkar det inte bättre än att tidsåldern slutar i förtid och hon förlorar ett år av sina korta liv. Men mitt i sista födelsedagskalaset, händer det som aldrig hänt tidigare, hon blir hämtad av Jupiter North, en mycket märklig herre som tar henne med till Nevermoor som hennes lärling. Där får hon en möjlighet att ta sig in i Wundersamfundet.

Nevermoor. Morrigan Crows magiska förbannelse

Det här är en lättsam och trevlig fantasybok för den yngre läsaren som jag fullständigt slukar. Jag älskar alla de fantastiska elementen, magin som på något sätt är en självklar del av Nevermoor och därför aldrig behöver förklaras närmare. Det är också en varm berättelse om att hitta vänskap när man aldrig haft det tidigare och om att få en familj som egentligen inte är ens egen men ändå så betydelsefull. Tycker ni att vissa element känns bekanta, det tycker i alla fall jag när jag nu skriver ner dem. Trots det är berättelsen väldigt olik den där andra favoritberättelsen (alltså Harry Potter om ni möjligtvis inte förstod det). Det här känns lite lättsammare, och kanske även lite mindre ondskefullt. För även om det finns en bad guy i form av Wundersmeden så är han faktiskt inte ens hälften så skrämmande som Voldemort och i den här boken är det bra. Jättebra till och med!
Så jag tänker hålla ögonen öppna efter fortsättningen när nu den kan tänkas komma och så rekommenderar jag er att läsa denna.

Nevermoor får 4/5 i betyg av mig.

Tack Bokförlaget Semic för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar